Nagel wuift interesse GVVV en Kozakken Boys weg

IJsselmeervogels

“IJsselmeervogels is verheugd bekend te maken dat Stephan Nagel (30) ook komend seizoen in het vijfde elftal van IJsselmeervogels zal spelen. Hij wuifde interesse van het eerste elftal van GVVV en Kozakken Boys weg. Met het aanblijven van Nagel is de selectie voor komend seizoen rond, al viel over de omvang van de selectie al weinig te klagen.”

Ik word er zo moe van, hè. Spelers die hun naam maar in verband brengen met andere clubs, terwijl er feitelijk niks van waar is. In de huidige tijd van nieuwswebsites, waar de primeur soms belangrijker lijkt dan het daadwerkelijk checken van feiten en met een goed verhaal op de proppen te komen. Nieuwssites, of mensen die daar bijbeunen en een eigen twitteraccount hebben, zijn specialisten geworden in het kopiëren en plakken van teksten. Makkelijk scoren dus: Je roept wat, het wordt niet gecheckt en het is tot een soort waarheid (in ieder geval in de perceptie van de lezer) gepromoveerd. Spelers en trainers maken er inmiddels dankbaar gebruik van.

Voorbeelden? Ze liggen behoorlijk voor het oprapen. Frans Adelaar, wiens geëmotioneerde verhaal over zijn ‘geslagen dochter’ als waarheid werd overgenomen door RTV Utrecht. De feiten bleken achteraf toch iets anders, maar het kwaad was al geschied. IJsselmeervogels is een nare club met hooligans. Van Hussen wordt opgehaald bij FC Lienden, terwijl hij een contract had. Ook hier: IJsselmeervogels respecteert andere voetbalclubs niet. Of heeft de club het toch wel netjes gedaan? Moet ik nog even doorgaan? Nou, nog eentje dan.

Deze week: Heesakkers wijst IJsselmeervogels en Kozakken Boys af. Right. IJsselmeervogels heeft al drie spitsen gehaald, die volgens mij al een behoorlijk centje kosten, en wil er nog wel eentje bij. Ik denk dan twee scenario’s:

  1. De beste jongen zit in onderhandelingen en heeft twee grotere clubs gepakt – bij voorkeur twee waar nog geen 5 man op dezelfde positie staan, om het realistisch te houden – en die twee clubs subtiel in de media genoemd. Potentieel gevolg: Club gaat denken dat het menens is en ziet hun beoogde spits liever bij hun dan bij de concurrent spelen. Resultaat: centjes erbij.
  2. De speler heeft al getekend, maar wil aan de club/supporters zijn clubtrouw laten zien. Gevolg: meer waardering en je weet nooit wat dat je (financieel) de komende jaren oplevert. Een club laat trouwe spelers, die goed liggen bij het publiek, immers niet graag vertrekken.

Zijn de spelers dan gemeen dat ze dat trucje gebruiken? Nee, zeker niet. Ze weten hoe het spel gespeeld wordt, zowel in de media als aan de onderhandelingstafel. Al dan niet gevoed door een goeie raadgever annex spindoctor. Je kan je dan overigens nog wel afvragen of het chique is om de clubs te noemen waar je niet naartoe gaat. Ik heb altijd geleerd dat dat not done is.

Mijn les aan de media is dan ook: Doe aan hoor en wederhoor (kortom: check je feiten). En als dat niet lukt – technische commissies zijn namelijk niet zo happig om deze informatie prijs te geven – overweeg dan om iets niet te noemen. Besef dat het belang van iemand niet altijd is om de waarheid te vertellen, maar vaak ook om een bepaald doelt te bereiken. Ben ik dan in algemene zin teleurgesteld in journalisten? Integendeel! Als je wat echt moois te pakken hebt als journalist, dan moet je het ook gewoon kunnen schrijven. Maar als je verzuimd hebt om wederhoor toe te passen als die kans er wel lag (bijvoorbeeld bij het ‘Adelaar-verhaal’), dan moet je je afvragen of je een goeie journalist bent…

En ik? Ik blijf nog lekker een jaartje bij IJsselmeervogels ballen. GVVV en Kozakken Boys hebben trouwens niet gebeld. Ik zou mijn geld ook gewoon liever op mijn bankrekening hebben dan in mijn hand, dus het was ook nooit een optie ;-).

Stephan Nagel

Stephan Nagel

requirements analist at Ordina
Stephan (1985) is sinds 2007 werkzaam als informatie-analist in de IT. Daarnaast is hij al ruim tien jaar betrokken als communicatie-expert bij IJsselmeervogels.

Meer info: https://www.linkedin.com/in/stephannagel85/
Stephan Nagel
Afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *