IJsselmeervogels en de ‘Landelijke divisie’-noodklok

Mist IJsselmeervogels straks promotie naar de Landelijke, Tweede divisie?

Vroeger werd bij noodsituaties de kerkklokken geluiden als waarschuwing naar de mensen. Het had zijn nut bij dijkdoorbraken en andere crisissituaties. Inmiddels is de traditionele noodklok vervangen door een wat minder Calvinistisch medium, namelijk een zogenoemde WAS-sirene (het zogenoemde ‘Luchtalarm’), die vanuit een alarmcentrale geactiveerd wordt.

Komend seizoen mag mijn favoriete amateurclub, IJsselmeervogels, zich gaan opmaken voor promotie naar het (nieuwe) hoogste amateurniveau, de zogenoemde Tweede Divisie cq. Landelijke divisie. De zeven beste Topklassers van beide speeldagen plus vier beloftenteams zullen de 18 ploegen vormen die nieuwe divisie vormen.

Dat sponsoring een groot deel van de stand op de ranglijst bepaalt, zal voor velen geen verrassing zijn. De samenstelling van een goede selectie plus een verstandige technische en medische staf kost nu eenmaal een flinke dosis euro’s. Kijkend naar de ranglijst is het niet vreemd dat clubs als HHC, GVVV, Rijnsburgse Boys, Spakenburg en IJsselmeervogels de afgelopen jaren maar zelden in degradatienood komen. Uitzondering is Kozakken Boys, die al jaren beweren dat ze op sportpark De Zwaaier vooral voor de gezelligheid komen en er maar marginaal betaald wordt. Dat de gebroeders Grimm nog geen hoofdsponsor zijn in Werkendam mag een klein mirakel worden genoemd…

Volgens jaar wordt voor veel Topklassers een cruciaal jaar. Er zal de komende maanden extra sterk worden ingekocht om niet, net als Quick Boys bij de introductie van de Topklasse, de boot te missen. Quick Boys miste in 2009-2010 de promotie naar het (toen nieuw geïntroduceerde) hoogste amateurniveau en hoopt vijf jaar later nog steeds op deelname op dat niveau. Kosten noch moeite werden gespaard, maar ook dit seizoen lijkt eventuele promotie via P/D-wedstrijden het hoogst haalbare in Katwijk-Zuid.

Ook IJsselmeervogels zal, als een van de weinige ploegen die in de historie van het amateurvoetbal altijd op het hoogst mogelijke niveau heeft gespeeld, de promotie niet willen mislopen. Een groot deel van de huidige selectie zal zodoende komend seizoen enkel “slechts op bezoek” zijn, bij komst naar de Westmaat. Negen spelers kondigden hun vertrek inmiddels al aan en wachten is nog op de beslissing van onder meer Achmed Ahahaoui en Jeffrey Buitenhuis. Er moet dus serieus rekening gehouden met een renovatie van elf selectieplekken, waarvan er inmiddels vier zijn heringevuld.

Voor die nieuwe aanwas, die IJsselmeervogels de promotie moet brengen, zijn een paar randvoorwaarden noodzakelijk voor hun komst: een fijne historie van de club waar ze heen gaan (die pleit gelukkig in ons voordeel), een plezierige ambiance in het vooruitzicht (dat is wel eens beter geweest), een vakkundige TC die spelers over de streep trekt (alle vertrouwen in!) een dosis geluk (heb je weinig over te zeggen) en tenslotte een flinke schatkist. Die schatkist is de afgelopen jaren met alle trainerswissels en een gebrek aan succesvolle seizoenen waarschijnlijk angstvallig leeg gebleven. En om toppers als de nieuwe ‘vijf van Huizen’, of de nieuwe ‘gebroeders Winter’ tot een overstap te verleiden is simpelweg pecunia nodig. Anders wordt IJsselmeervogels wellicht de tweede Quick Boys en is de term #naswas eindelijk een terechte kreet.

Hopelijk heerst dat besef binnen alle geledingen van de club dat er komend seizoen geoogst moet gaan worden. Al is het maar om een plek bij de bovenste zeven in de Topklasse veilig te stellen, hoe on-IJsselmeervogels dat ook klinkt. Eerder al riep ik op tot eenwording, maar nu dus niet minder om veiligstelling. Anders zal er volgend seizoen op enig moment een noodklok gaan klinken op de Rooie zijde van de Westmaat, of een (nas)WAS-sirene. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Stephan Nagel

Stephan Nagel

requirements analist at Ordina
Stephan (1985) is sinds 2007 werkzaam als informatie-analist in de IT. Daarnaast is hij al ruim tien jaar betrokken als communicatie-expert bij IJsselmeervogels.

Meer info: https://www.linkedin.com/in/stephannagel85/
Stephan Nagel
Afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *