“Iets met computers. Iets in de ict”

Het werk van een requirements analist is meer te vergelijken met een autoverkoper dan met een automonteur
Het werk van een requirements analist is in zekere zin meer te vergelijken met een verkoper dan met een monteur.

Het zijn je beste ambassadeurs: familieleden. Steevast zullen ze zeggen dat ik iets in de computers doe. Als ik dat dan terug hoor, dan zie ik mijzelf weer met een schroevendraaier in de hand een computerkast verbouwen. Maar hoe leg je iemand, en dan vooral niet-vakgenoten, nou uit hoe ik de dag doorbreng? Requirements analist, information engineer? Mja… “Wilt u daar ook saus bij?”. Nou… maar bij het begin beginnen. Oké?

Sinds januari van dit jaar ben ik bij het Kadaster ondergebracht. Het Kadaster bewaart onder meer geografische informatie. Kort gezegd zaken als: waar eindigt de grond van mij en start die van mijn buurman. Je ziet ze trouwens vaak bij de Rijdende Rechter, als er onduidelijkheid is over waar een grens loopt. Van cruciaal belang is dan de aanwezigheid van eenduidige, onomstotelijke informatie waaruit valt op te maken waar een grens loopt. Het proces van vaststellen waar een grens loopt tot het vastleggen daarvan in een al dan niet digitaal archief, is waar ik mij mee bezig houd. Niet als landmeter, maar als analist. In de wereld zijn veel (echt veel) processen die efficiënter kunnen en dit is er één van. Dat zag men in en vroeg onder meer om mijn hulp.

Wat doe ik dan? Vergelijk het met het kopen van een auto. Als klant kom je bij een autodealer en zegt welke eisen je hebt. Voor mezelf sprekend: ik vind een airco en cruise control belangrijk. Ik heb ook graag een automaat, maar vind kleur en merk weer minder belangrijk. Voor een verkoper is het vervolgens gemakkelijk, want hij plot die klantbehoeften (requirements) op de auto’s die hij in zijn garage heeft staan en komt met een groter of kleiner lijstje van auto’s die hij kan aanbieden. Aan de klant vervolgens om die behoeften aan te scherpen tot hij een keuze kan maken.

Software is nét iets vaker maatwerk
In mijn vakgebied ligt dat wat lastiger: meestal sluit de auto’s die de klant wil niet aan bij de auto’s die in de garage staan. Een auto – software in dit geval – moet op maat gemaakt worden, omdat de behoeften net iets specifieker zijn als bij een auto (Dat scheelt gelijk een ‘Ik heb m thuis ook’-momentje…). Het betekent dat ‘ik’ functioneel aan de constructeur aangeeft wat de klant wil en dat de constructeur het vervolgens zo probeert te maken zoals ik beschrijf. Een soort op maat gemaakte auto. Racewagen zo u wilt. Snapt een verkoper hoe de auto onder de motorkap technisch werkt? Meestal niet. Dat geldt ook voor mij als requirements analist.

Waar bestaat mijn dag dan uit? Praten met gebruikers van het systeem, praten met beleidsmakers (want hier geldt wetgeving: de Kadasterwet), praten met ontwikkelaars en demonstreren als er weer wat te demonstreren valt. Zij het functionele behoeften aan de ontwikkelaars, of een ‘af’ product aan de gebruikers.

Werk ik met een computer. Ja, ik leg vast wat de behoeften zijn. Doe ik iets met computers? Ja, maar net zoveel als een autoverkoper met auto’s doet (en misschien wel net zoveel als hij met zijn computer): bewonderen hoe andere mensen gave technische oplossingen maken om deze functioneel te laten werken. Al ben ik zelf zo nu en dan ook best trots op het eindresultaat, wanneer iets écht goed werkt! Gaaf toch?!

En computers verbouwen? Harde schijven omhangen? De goeie kabel op de juiste plek? Daar ben ik nooit goed in geweest, daar had ik dan weer familieleden voor. Die deden iets met computers, heb ik me althans laten vertellen.

Stephan Nagel

Stephan Nagel

requirements analist at Ordina
Stephan (1985) is sinds 2007 werkzaam als informatie-analist in de IT. Daarnaast is hij al ruim tien jaar betrokken als communicatie-expert bij IJsselmeervogels.

Meer info: https://www.linkedin.com/in/stephannagel85/
Stephan Nagel
Afbeelding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *