“Die Technische Commissie is vullis…” en ander sociaal gedrag

vogelnieuws

Als lid van de Commissie Media & Marketing heb je als doel de club zo veel mogelijk met positief nieuws in de media te laten verschijnen om daarmee de club zo goed mogelijk te vermarkten.

Als je positief in de media verschijnt, dan krijgen mensen simpelweg meer sympathie voor je club. Krijgen mensen meer sympathie voor je club, dan uit zich dat potentieel in meer supporters, meer sponsors en daarmee meer geld. Het kan zo als vliegwiel dienen om weer net als vroeger de crème de la crème van het amateurvoetbal op de Rooie zijde van de Westmaat te krijgen. Bovendien ben ik er van overtuigd dat als een club positief in de media verschijnt dat ook een positief gevoel geeft bij potentiële nieuwe spelers.

Soms is dat ‘vermarkten’ deksels lastig, want als een club na enkele weken een trainer ontslaat, zie er dan als commissie maar eens zo’n draai aan te geven dat niet iedereen over de club heen walst. En als je op zulke momenten ook nog eens op basis van onderbuikgevoel je emoties de vrije loop laat, dan loop je het risico dat je mensen, al dan niet (meer) binnen de club, zodanig beschadigd dat je er als club besmeurd op staat. Onze reputatie heeft wel een klap opgelopen.

Onder media reken ik voor het gemak ook de social media. Supporters zijn, zoals je dat van supporters mag verwachten, bloedfanatiek en emotioneel als het gaat om het reilen en zeilen van de club. Als je na afloop van een verloren wedstrijd Twitteraccount opent dan ‘kunnen de spelers er niks van’, ‘heeft Adelaar/de staf geen technisch vernuft’ en ‘heeft de TC weer hopeloos gefaald’. Een bijzonder motiverend steuntje in de rug van het team om de volgende wedstrijd weer de volle 100% te geven. Het zijn per slot van rekening toch maar ‘allemaal broodvoetballers die het niet scheelt om te winnen, als ze hun geld maar krijgen’. Hetzelfde geldt voor de komst van proefspelers: ‘Ex-profs werken niet bij ons’ of ‘Wat moeten we nou weer met {willekeurige proefspeler}?’, toch?

De voormalig voorzitter noemde het fenomeen ooit toetsenbordridders. Zo ver wil ik niet gaan, maar ik snap de intentie wel. Bij toetsenbordridders denk je al snel aan mensen die doelbewust negatief over de club schrijven, op fora en social media. Dat is denk ik niet zo, maar je kunt je als Rooie wel afvragen of het goed is bij elke keuze waar je twijfels over hebt een tweet te plaatsen. Zeker met het oog op de eerder genoemde crème de la crème van het amateurvoetbal die weer naar de Rooien zou moeten komen.

Je kunt je dus potentieel bij elke tweet over IJsselmeervogels afvragen: Dien ik mijn club hiermee? (Dat wil dus niet zeggen dat je geen kritiek meer mag geven). Je kunt ook gewoon je telefoon uitschakelen op zaterdag vanaf 15.00 uur en meedoen in de échte sociale wereld, op de tribune of in de kantine. In beide gevallen wint de club daar wat mee. Hopelijk uiteindelijk ook wat meer wedstrijden, al kan de Technische Commissie er natuurlijk niks van ;-).

Stephan Nagel
fanatiek rooie, lid en ambassadeur van IJsselmeervogels

Deze blog verscheen eerder als column in het Vogelnieuws, het clubmagazine van IJsselmeervogels.

Stephan Nagel

Stephan Nagel

requirements analist at Ordina
Stephan (1985) is sinds 2007 werkzaam als informatie-analist in de IT. Daarnaast is hij al ruim tien jaar betrokken als communicatie-expert bij IJsselmeervogels.

Meer info: https://www.linkedin.com/in/stephannagel85/
Stephan Nagel
“Die Technische Commissie is vullis…” en ander sociaal gedrag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *