De enige kracht van ‘de kracht van herhaling’ is irritatie

blog_herhaling
Met enige regelmaat wordt mij als lid van het mediateam gevraagd een item te publiceren op de website van IJsselmeervogels. Zoals dat echter gaat met nieuws, wordt nieuws op een gegeven moment oud nieuws en verdwijnt het naar de achtergrond. Geregeld neemt de nieuwstipgever dan contact op om zijn of haar bericht opnieuw te pluggen.

Ik heb daar moeite mee. Als analist lees ik geregeld stukken waarbij ik denk ‘ja, dit gedeelte weet ik al’ en sla ik het over. Ook in gesprekken ben ik vaak dusdanig ongeduldig, dat ik het liefst gelijk naar de kern van het verhaal wil. Gelukkig werk ik in een dusdanig professionele omgeving dat die irritatie-momenten spaarzaam zijn, maar toch… Het geeft wel goed aan hoe ik als ‘informatieconsument’ in de wereld sta. En volgens mij ben ik geen Remy in dit kader: Geef me nieuwe informatie en vertel me geen dingen die ik al weet.

Wat mij betreft moet informatie aan onderstaande onomstotelijke formule voldoen:
Nieuw artikel = vernieuwende informatie != Herhaling
Herhaling = irrelevantie = irritatie

Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan, is Twitter, die mij/ons sinds kort stoort met reclame-uitingen. Iets waarbij ik niet de controle heb om het voorgoed weg te laten zijn, maar wel zodanig irritatie-oplossend dat mij wordt aangeboden om deze niet meer te tonen met bijbehorende reden: al te vaak gezien, niet relevant, enz. Als het dan toch moet, dan maar zo. Je kan als alternatief immers ooit nieuwe informatie krijgen die juist wel relevant voor je is.

Nu zou je kunnen stellen: “Maar sommige artikelen moet je zien als reclame, dus hoe vaker in beeld hoe beter”, maar mijns inziens schiet je dan je doel voorbij. Het is beter te herhalen met vernieuwende informatie dan klakkeloos hetzelfde te blijven roepen. De bakker belt je toch ook niet elke ochtend op dat hij de lekkerste vers gebakken croissants heeft? Op een gegeven moment weet je dat wel. Je zou je mateloos irriteren. Mijn devies is dus: stop met herhalen, want daar wordt niemand beter van.

Stephan Nagel

Stephan Nagel

requirements analist at Ordina
Stephan (1985) is sinds 2007 werkzaam als informatie-analist in de IT. Daarnaast is hij al ruim tien jaar betrokken als communicatie-expert bij IJsselmeervogels.

Meer info: https://www.linkedin.com/in/stephannagel85/
Stephan Nagel
De enige kracht van ‘de kracht van herhaling’ is irritatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *